Bälten i flygplan?

Jag läste i Expressen idag om ett flygplan, flight 128 från Rio de Janeiro på väg mot Houston, Texas som drabbades av kraftig turbulens och blev tvungen att nödlanda i Miami.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1660189/nu-berattar-passagerarna-om-mardromsresan

Där flera passagerare, 26 av 168 skadade sig på grund av att de bl.a inte använde bältet, de flög ur sin stol upp i taket eller att föremål som bordskanter,  spritflaskor och parfymflaskor träffade passagerarna.

Jag fick en flashback och mindes när vi nu i sommar flög från Egypten på väg mot Stockholm/hem. Vi hade det mysigt. Vi åt lunch och skulle få kaffe serverad efter maten. Plötsligt när vi var över Rumänien (tror jag) började planet skaka och strax därpå föll planet ner mot jorden. Många människor började skrika i panik. Mina tankar var att snabbt spänna fast mig med bältet. Jag började fundera om detta var vår sista stund… medan jag fumlande letade efter bältet och spände fast mig.

Skylten som sa att vi skulle spänna fast oss tändes och kapten sa att vi var över/i ett oväder men skulle flyga över det. Så planet började sakta stiga. Sen meddelades också att kaffet fick vänta tills det var mer stabilt. Det var som att åka på en grusväg. Efter ett bra tag hade planet kommit upp på högre höjder och vi fick kaffe och besöka toaletterna.

Jag fick nu idag en till tankeställare med artikel och förstår absolut innebörden när flygpersonelen säger att vi bör behålla på bältet under flygningen. Många gånger när jag har flygit och skylten för bältet slocknar efter start hör jag att många passagerare tar bort bältet och ändå sitter de kvar på sina platser.

Varför tar man av sig bältet?

På ett ögonblick kan den ”trygga” situationen förändras och du befinner dig i en mardröm där ett plan börjar falla. Du letar efter bältet, men den har försvunnit i stolskarven eller ligger under din/annans bak. Det går fort och du kanske ”faller”  upp till kabinens tak med andra passagerare eller andra lösa föremål.

Här har du en stor skaderisk.  Det är bäst att använda bältet under hela flygningen, förutom när du måste förflytta dig från punkt A till punkt B och tillbaka till punkt A. Glöm inte att stänga luckan till bagaget, detta för att undvika ”flygande”/fallande föremål.